Loutroforos - Witte-grond lekythoi - Algemeen -Links |
De Grieken gebruikten hun aardewerk voor een viertal functies.
1.
Om grote hoeveelheden wijn, water,
olijfolie of droge etenswaren te bewaren:
een pot met twee handvaten heette een amfora;
een met drie handvaten (twee om te dragen en een om te schenken) voor water
noemde men een hydria.
2. Om vloeistoffen in te mengen:
de Grieken dronken hun wijn aangelengd met water; daarvoor
gebruikten ze een groot mengvat dat een krater heette. Om het mengsel
hieruit te scheppen gebruikten ze een kan genaamd oinochoe waarmee
ze de vloeistof in een feestelijke kelk, de kylix, of een alledaagse
mok, de skyfos, konden gieten.
3. Als vaten voor kosmetische produkten:
olijfolie werd niet alleen in de keuken of voor olielampen
gebruikt, maar ook om het lichaam schoon te maken en als basis voor parfums.
Een
lekythos kon twee liter olie bevattenen had een nauwe nek. Een
alabastron
was een kleiner kruikje voor het bewaren van parfum. Nog kleiner
was de aryballos, waarin atleten de olie bewaarden om na lichamelijke
oefening hun lichaam schoon te maken.
4.
Als rituele voorwerpen:
de loutroforos werd bijvoorbeeld gebruikt voor
het rituele badwater van de bruid bij de huwelijksceremonie. Soms werd
een stenen loutroforos op het graf van een maagd geplaatst. Aan een overledene
werd meestal olijfolie meegegeven in een speciale lekythos die was versierd
met witte klei en verf, die normaal gesproken niet gebruikt werd omdat
ze mettertijd verdwenen. Deze zogenaamde witte-grond lekythoi hadden
soms een afgedichte hals zodat er maar een klein beetje olie in hoefde
om de kruik vol te doen lijken (de Grieken sprongen zuinig om met hun waar).
|
|
|
|
1. Opslag | 2. Drinkgerei | 3. Zalfpotjes | 4. Ritueel aardewerk |
In de achttiende eeuw, toen men
met de uitvoerige studie van antiek aardewerk begon, noemde men alle Griekse
potten 'vasen'. Nog steeds wordt deze naam veel gebruikt, terwijl we inmiddels
wel weten dat Grieks aardewerk altijd een functionele en maar af en toe
een decoratieve toepasssing had. Er zullen daarom zelden bloemen in gestaan
hebben.
(Uit: Susan Woordford, Kennismaking met Griekse en Romeinse kunst, Kosmos
1993)
Images of Pottery From the Museum's Ancient Greek World Collection
The Perseus Project
Greek Cicilisation- Pottery